Tips & tricks voor een vegetarische barbecue

  Posted on   by   Geen reacties

Vegetarisch barbecueën met veel lekkere verse groenten is hot. En dat is niet voor niets want een barbecue-maaltijd zonder vlees of vis is gezond, heel lekker en makkelijk. Veel groenten, paddestoelen en fruitsoorten smaken bovendien nog intenser als ze worden geroosterd en alles wat er aan natuurlijk lekkers in zit, blijft er ook in.  Zowel groenten als fruit kunnen er bijna altijd rauw op, puur of eenvoudig op smaak gebracht met kruidige (olijf)oliemengsels. De roostertijd hangt af van wat je lekker vindt, nog knapperig of juist helemaal gaar. Het is een kwestie van korter of langer roosteren, net zoals je het zelf het lekkerst vindt. Je kunt groenten van de barbecue combineren en/of toppen met salsa’s, pesto’s, pasta’s, tapenade, lebneh en kruiden mengsels, olie en noten. Daarin is het goed om ook voor eiwitrijke ingrediënten kiezen zodat je daar genoeg van binnen krijgt.

Voor wie geen vlees wil eten maar toch van een vleesachtige structuur houdt, kun je er op de barbecue vleesvervangers (zonder paneerlaagjes) bij leggen, dat gaat meestal ook prima.

Mijn favorieten BBQ-groenten:

  • Asperges, witte geschild, groene ongeschild, (beide rauw)
  • Aubergine in blokjes aan satéprikkers of dikke plakken
  • Bietjes in dikke plakken
  • Bloemkool, dikke plakken
  • Bovist paddenstoel, dikke plakken of in blokjes aan satéprikkers
  • Courgette in dikke lange plakken
  • Eekhoorntjes brood, in plakken of gehalveerd
  • Knoflookbollen, in folie evt. met wat olie
  • Knolselderij in repen of plakken
  • Lente-uitjes
  • Little gem sla, gehalveerd
  • Maiskolven (hele verse direct in folie, wat oudere mäis voorgekookt)
  • Pastinaak in de lengte in vieren
  • Pompoen in niet te brede dikke parten
  • Portobello’s even voorgekookt zonder steel
  • Prei, gehalveerd in lange stukken
  • Rabarber, geschild en in folie
  • Tomaat(jes) in folie
  • Ui(tjes), in plakken of heel als ze klein zijn
  • Venkel in dikke plakken
  • Witlof stuikjes  gehalveerd
  • Worteltjes in alle kleuren heel of gehalveerd, schillen hoeft niet
  • (Zoete) aardappel in dikke plakken of heel in aluminiumfolie tussen de kooltjes

De lekkerste fruitsoorten voor op de BBQ:

  • Abrikozen, gehalveerd en of op prikkers
  • Ananas, schijven of stukjes aan prikkers
  • Appel, parten of plakken
  • Banaan, heel of in de lengte gehalveerd, kan in folie
  • Meloen parten
  • Peer, gehalveerd
  • Perzik, gehalveerd
  • Vijgen, gehalveerd

De lekkerste salsa’s, pesto’s en pasta’s en lebneh die ik bij groenten van de BBQ geef:

Toppings en smaakmakers waarmee ik mijn barbecue groenten zoal top:

  • Geroosterde pijnboompitjes
  • Geroosterde pitten en zaden
  • Geroosterd sesamzaad
  • Noten, allerlei soorten grof gehakt
  • Pinda’s, grof gehakt
  • Pitten en zaden, geroosterd
  • Dukah (die lekker van Souq)
  • Grof gehakte gemengde kruiden, zo of  in olijfolie
  • Geraspte verse of gedroogde kokos of seroendeng
  • Noten olie (walnoten, hazelnoot, amandel)
  • Kruidenolie
  • Pompoenpittenolie
  • Sesamolie
  • Hete rode pepersaus
  • Geroosterde komijn, droog of in olijfolie
  • Ahorn siroop (maple syrup)
  • Verkruimelde geitenkaas
  • Oude Balsamico-azijn
  • Sojasaus
  • Grof zout

Foto Henk Brandsen


Author: José van Mil - Pepper & Salt

José van Mil Pepper & Salt professionele, ervaren foodstylist (foto en film) en receptontwikkelaar
Gespecialiseerd in smakelijke foodstyling en receptontwikkeling inclusief food concepten en producties. Ik denk brand strategisch en doelgroepgericht. Mijn recepten schrijf en kook ik ook met het oog op fotografie; lekker, toegankelijk, gezond, vernieuwend en fotogeniek. Ik werk met veel plezier aan grotere en kleinere producties. Mijn foodstyling en receptuur zijn inzetbaar op alle media waar de foodmarket gebruik van maakt. www.pepper-salt.nl
Ook zaakkundig op het gebied van eten voor kankerpatiënten. www.eten-met-kanker.nl

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *