Blog

Vleesvervanger versus vleesopvolger en vleesalternatief

Vleesvervangers, vleesalternatief, vleesopvolgers, paddenstoelen en groenten: ze zorgen ervoor dat we een nieuwe kijk op eten krijgen. En zijn onderdeel van het menu van de toekomst.

Blog

Vleesvervanger versus vleesopvolger en vleesalternatief

Vleesvervangers, vleesalternatief, vleesopvolgers, paddenstoelen en groenten: ze zorgen ervoor dat we een nieuwe kijk op eten krijgen. En zijn onderdeel van het menu van de toekomst.

Vleesvervanger versus vleesopvolger en vleesalternatief

Wat zijn de verschillen? Hier alles op een rijtje met een hoofdrol voor plantaardig, groenten en paddenstoelen.

Vleesvervangers zijn meestal ultra bewerkte producten die vleeswaren of vlees bij de warme maaltijd kunnen vervangen. Ook uiterlijk zijn ze een kopie van burgers van echt vlees en van echte vleeswaren. Sinds de eerste ‘week zonder vlees’ groeit de omzet in deze vegetarische en ook vegan ‘op vlees lijkende’ producten gestaag. Maandelijks komen er ook weer nieuwe van deze vleesvervangers bij: nieuwe vega- of vegan burgers, schnitzels, balletjes, nuggets, worstjes en zelfs kruimig gehakt. Dat meer plantaardig eten het nieuwe normaals is, komt onder meer door deze ‘vleesvervangers’. Ze zijn makkelijk in te passen in onze oer-Hollandse ‘aardappel-groente-vlees’- maaltijd.

Vleesopvolgers zijn plantaardige producten die zelf zoveel eiwitten, B vitamines en mineralen als ijzer bevatten, dat het eten van vlees niet echt nodig is.  Denk hierbij aan peulvruchten – gedroogd en uit blik – als linzen, kikkererwten en lupine,  maar ook aan tempé, tahoe en noten.

Paddenstoelen worden ook vaak, maar niet helemaal terecht, in dit rijtje genoemd. Paddenstoelen bevatten op zich eiwit, B-vitamines en ijzer, maar echt te weinig ijzer om als volwaardige vleesopvolger ingezet te worden. Je kunt ze natuurlijk wel inzetten in combinatie met andere vleesopvolgers. Vleesopvolgers lenen zich goed voor originele vegan of vegetarische eenpansgerechten.

Vleesalternatief staat voor meer groente en minder vlees. Echt iets voor flexitariërs. Of zoals Anneke Ammerlaan het heeft over de reductariër. In een artikel schrijft ze dat de bewuste consument van flexitariër in reductariër (een term afgeleid van het Engelse reducetarian) verandert en dat voor die laatsten vleesvervangers geen optie zijn. Sluit vlees niet uit, maar geef groenten de hoofdrol. Maak bewuste keuzes en probeer vaker te koken zonder vlees en met een beetje minder vlees (geen 100 gram per persoon maar 75 gram of zelfs 50 gram) en probeer de hoeveelheid zuivel per dag ook te beperken. Dat is beter voor je eigen gezondheid en ook voor onze planeet. Kijk hiervoor ook eens op www.schijfforlife.nl

Toprestaurants experimenteren met groenten

Veel restaurants zijn ook aan het experimenteren met groenten. Steeds vaker hebben groenten daar de hoofdrol. Een leuk voorbeeld is de knolselderij-shoarma van het restaurant NOMA in Kopenhagen. Onregelmatige plakken knolselderij worden daarvoor urenlang aan het spit geroosterd. Voor het serveren wordt de knolselderij net als dat bij shoarmavlees gebeurd dun van het spit afgesneden. Ook in eigen land experimenteren meer en meer restaurants met groentegerechten. Restaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen is onlangs wereldwijd nummer 1 geworden als beste groenterestaurant ter wereld.

@yolandavanderjagt

Auteur

Yolanda van der Jagt

Over de auteur

Yolanda van der Jagt, recept en productontwikkelaar. Mijn bedrijf YOVEGGIEWORLD ontwikkelt groenten recepten en -producten. Het is mijn missie om consumenten makkelijk, meer en lekker groente te laten eten. Samen met toeleveranciers bedenk ik oplossingen hoe we gemakkelijk plant based food thuis op het menu krijgen. Daar heb ik genoeg ideeën over. Benieuwd geworden? Kijk ook op yoveggieworld.nl

Lees meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.