Blog

Trends, Trendy and more To come

We zijn bijna aan het einde van dit intensieve jaar vol ‘ups & downs’. Tijd om de balans op te maken, zowel zakelijk als in culinaire trends. Wat is er overeind gebleven van de verwachtingen die we begin van 2020 voor ogen hadden. En wat zal er volgend jaar van komen. Ik ben heel benieuwd

Blog

Trends, Trendy and more To come

We zijn bijna aan het einde van dit intensieve jaar vol ‘ups & downs’. Tijd om de balans op te maken, zowel zakelijk als in culinaire trends. Wat is er overeind gebleven van de verwachtingen die we begin van 2020 voor ogen hadden. En wat zal er volgend jaar van komen. Ik ben heel benieuwd

Trends, Trendy and more To come

We zijn bijna aan het einde van dit intensieve jaar vol ‘ups & downs’. Tijd om de balans op te maken, zowel zakelijk als in culinaire trends. Wat is er overeind gebleven van de verwachtingen die we begin van 2020 voor ogen hadden. En wat zal er volgend jaar van komen. Ik ben heel benieuwd wat er van de voorspellingen overeind is gebleven in dit uiterst merkwaardig jaar.  

Wat was er voorspeld? De opkomst van:

  • Meer alchoholvrije dranken zoals kombucha, kefir en gemberbier
  • Labneh, de hartige oost mediterane uitgelekte yoghurt  
  • Fonio: een nieuw graansoort. Deze nieuwe op quinoa lijkende korreltjes in plaats van rijst op je bord
  • Faba butter: een goed gemaakte boter op basis van aqua faba (het vocht van kikkererwten) en kokos
  • Kardemom als specerij van het jaar
  • Aardpeer als de nieuwe ‘bloemkool’hype

Opvallend voor 2020; Wat gebeurde er wel?

  • Digital food: heel veel eten werd thuisbezorgd, restaurants werden omgetoverd tot afhaal/bezorg locaties
  • Veel samengestelde boxen met local food
  • Crisp, Picnic, Boerschappen en Rechtstreex zijn grote winnaars voor echt eten
  • Plant forward -> de nieuwe norm
  • Vkusvill; de nieuwe Russische supermarkt een bijzonder concept gestart in Amsterdam
  • Heel duurzaam Pieter Pot: online supermarkt die alles in glazen weckpotten aanlevert
  • Restaurants omgedoopt tot deli/ supermarkt -> Hotel de Goudfazant is nu Vendejo de Goudfazant

2020 Foody corona successen

  • Mijn receptontwikkeling voor Bikl; de gefermenteerde pickles zijn nu versneld in kleine verpakkingen verkrijgbaar voor consumenten; in verband met sluiting horeca.
  • Bijzondere corona eetconcepten zoals Serres Separées in Amsterdam.
  • Snertjaar dus afsluiten met goeie SNERT in blik; concept van Samuel Levie en Joris Blijendijk;  1 voor jou 1 voor de voedselbank.
  • De online webshop; Dimsummen.nl van Treasure dimsum BV, een bedrijf dat normaal alleen aan de horeca belevert. Hier kun je dimsumboxen voor thuis bestellen
  • Karma kebab; heerlijke shoarma gemaakt van knolselderij. Niet van echt te onderscheiden! Van festivals naar retail.
  • Thuis diners kant en klaar in een box voor consumenten door chefs.

Gespot voor 2021

  • Er gaan meer lokale producten gegeten worden.
  • Diversitariër: van alles een beetje vis, vlees, schaal- schelpdieren en ei. En heel veel plantaardig eten.
  • Seagans zijn -af en toe- visetende vegans. 
  • Supersandwiches zoals: de Japanse Katsu Sando gevuld met varkenskotelet en witte kool, de Irakese Sabich, een pitabroodje gevuld met gefrituurde aubergine, hardgekookt ei en mangosaus, een Italiaans brioche broodje met (chocolade)ijs. Mijn favoriet is het vegan choco ijs van Montgomery.
  • Nog meer plant-based product lanceringen voor consumenten.
  • Verder ontwikkelingen van plant-based zuivel zoals fava-melk, cashew-kaas en notenboter.
  • Flexibele bedrijfscatering, we zullen nog wel een jaartje meer thuis werken.
  • Het nieuwe jaar beginnen met de hele maand januari geen alcohol (dry January) Doe je ook mee?

Al met al heeft het culinaire leven ook in 2020 niet stil gestaan en zijn er al heel wat trends voor 2021 te bespeuren. Dat geeft hoop voor 2021! Ik wens jullie allemaal een ‘heerlijke’ kerst en een goed nieuwjaar!

Auteur

Yolanda van der Jagt

Over de auteur

Yolanda van der Jagt, recept en productontwikkelaar. Mijn bedrijf YOVEGGIEWORLD ontwikkelt groenten recepten en -producten. Het is mijn missie om consumenten makkelijk, meer en lekker groente te laten eten. Samen met toeleveranciers bedenk ik oplossingen hoe we gemakkelijk plant based food thuis op het menu krijgen. Daar heb ik genoeg ideeën over. Benieuwd geworden? Kijk ook op yoveggieworld.nl

Lees meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.