Plantaardige umami XXL

  Posted on   by   Geen reacties

shiitake

Plantaardige umami XXL

Vast en zeker weleens van umami gehoord. Al eerder schreef ik over umami XXL. De Zweden hebben hier hun eigen antwoord op: surströmming! Deze Zweedse delicatesse -rotte vis- is zo sterk van smaak dat ze in Zweden adviseren om er een klein beetje van te eten. Na dit leuke experiment met vis ontstond het idee om voor YoVeggieWorld op zoek te gaan naar plantaardige umami producten.

Umami is de vijfde smaak naast zout, zuur, bitter en zoet. Het is een volle, hartige smaak die je goed kunt omschrijven door het product te noemen. Plantaardige umami XXL zijn bijvoorbeeld producten zoals zongedroogde tomaat, gedroogde shiitake, olijven of zeewier. De hartige smaak kun je ook terug vinden in samengestelde producten zoals porcini-pesto of miso.

De plantaardige keuken is zeer veelzijdig en heeft verrassende smaken. Juist door plantaardige producten te ondersteunen met deze ingrediënten worden gerechten nog spannender. Hierdoor wordt het ook makkelijker om dagelijks plantaardig te eten. Het eten geeft je sneller een voldaan gevoel. Voeg maar eens aan een tomatensaus een beetje zongedroogde tomaat toe. Of niet plantaardig: rasp vervolgens nog wat verse Parmezaanse kaas over de pasta. Je zult merken dat je het vlees niet eens mist. Belangrijk in dit soort eenvoudige gerechten is dat de pasta van goede kwaliteit is en dat deze bijtgaar gekookt is. Voor structuur in het gerecht is het lekker om met olijfolie en rozemarijn geroosterd broodkruim eroverheen te strooien.

Gefermenteerde producten hebben ook umami smaken ontwikkeld, dat maakt de Japanse keuken zo geliefd. Denk aan gerechten die op smaak worden gebracht met miso, sojasaus, zeewier, kimchi of onze eigen zuurkool. Hiermee geef je je gerechten meer smaak zonder gebruik van extra zout.

Door nieuwe smaken aan gerechten toe te voegen geloof ik er in dat plantaardig eten heel lekker en verrassend kan zijn voor een breed publiek. Door gerechten een hartige smaak mee te geven mis je als flexitarier het vlees of de vis niet. Zorg voor verschillende structuren in een gerecht. Ook daar mee maak je het spannend. Door met umami verhoogde ingrediënten te werken kun je makkelijk minder zout en suiker gebruiken.

Maak je eigen plantaardige Umami XXL smaakmaker. Hiermee kun je pasta gerechten, chili sin carne of soepen op smaak brengen. Roer in een kommetje 100 gram tomatenpuree met 2 eetlepels miso, 1 eetlepel sojasaus, 2 eetlepels rijstazijn en 1 theelepel knoflookpoeder goed door elkaar. Schep in een schoon jam potje bewaar afgedekt ca. 3 weken in de koelkast.

Snelle umami smaakmakers toevoegen aan je gerechten? Voeg een thee-ei gevuld met groene thee toe bij het koken van witte rijst of voeg een stukje kombu toe aan groentebouillon en natuurlijk gebakken (shiitake) paddenstoelen.

 


Author: Yolanda van der Jagt - Culinair specialist

Yolanda van der Jagt, recept en productontwikkelaar. Mijn bedrijf YOVEGGIEWORLD ontwikkeld groenten recepten en -producten. Het is mijn missie om consumenten makkelijk, meer en lekker groente te laten eten. Samen met toeleveranciers bedenk ik oplossingen hoe we gemakkelijk plant based food thuis op het menu krijgen. Daar heb ik genoeg ideeën over. Benieuwd geworden? Kijk ook op yoveggieworld.nl

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *