CHICKSLOVEFOOD – Het meal planning – kookboek

  Posted on   by   Geen reacties

chicks love food

CHICKSLOVEFOOD – Het meal planning – kookboek

Ben jij ook een fan van chickslovefood.com? Op deze site kijken ruim een half miljoen mensen per maand naar de recepten en verhalen van twee jonge dames. Ongelooflijk knap hoe ze dat zo snel voor elkaar hebben gekregen. Dit bloggersduo startte in 2011 hun foodblog. En met dit succes volgt nu alweer hun derde kookboek, dat kon ook niet uitblijven met zoveel volgers.

Regeren is vooruitzien, en dat geldt zeker ook als je alle ballen in de lucht wilt houden als je een gezin hebt. Ook Elise en Nina hebben een gezin en willen gezond en lekker eten op tafel. Met een volle werkdag is het tijd om slim te koken met eenvoudig maaltijden. Dan kook je vooruit, kook je voor twee dagen en vries je extra porties in. Haal dit de avond ervoor – voor je naar bed gaat – uit de vriezer zodat het rustig kan ontdooien in de koelkast. De maaltijd plannen daar gaat dit boek over. En niet onbelangrijk alle recepten zijn geschreven met vijf of minder ingrediënten.

Leuk aan dit boek is dat het niet te ingewikkeld is en het mensen inspireert om lekker de keuken in te gaan. Bij elk recept staan ‘plan en prep-tips’ zo kan het niet mis gaan. Terwijl ik het boek lees om dit schrijven, stop ik even om appel-havermoutkoeken te maken. Dat komt omdat ik nog een geraspte appel in de koelkast heb staan. En ook eens een overload aan havermout in de la. En zo’n overzichtelijk klein recept zit niet alleen voor mij zo in elkaar. Heb gelijk mijn tien uurtjes voor de kinderen klaar voor deze week….

Omdat ‘All day breakfast’ één van de trends van 2017 is, kies ik ontbijtrecepten uit hun boek voor je. Bijvoorbeeld gezonde breakfast cookies; lijken een beetje op de appel-havermoutkoeken die nu in de oven staan. Mix 75 g havermout + 30 g walnoten + 1 rijpe banaan + 2 el honing + 2 el kokosolie of olijfolie in de keukenmachine tot een grof mengsel. Maak 12 cookies en bak 25 minuten op 180 graden. Ze blijven (tot mijn verbazing slechts) een dag vers?! Tip is dan: vries ze in en neem iedere dag één bevroren koek mee voor op het werk.

Of maak de ‘overnight’ boekweit met kokos en mango; Roer in een grote beker 3 eetlepels mango blokjes met 35 gram boekweitvlokken (of havermout), 3 eetlepels kokosvlokken en 1 eetlepel lijnzaad door elkaar. Voeg hier 175 ml melk (of zoals Elise zegt; 150 ml melk en 25 ml water) toe en roer het door elkaar. Zet het in de koelkast tot de volgende dag. Je houdt nu ¾ mango over. Mijn idee: maak gewoon 4 x het recept in een kom dan heb je voor de komende dagen een ontbijtje klaar staan. De overnight oats worden alleen maar lekkerder. En serveer eventueel met extra fruit of geroosterde noten.

En wat te denken van de gezonde ontbijtwafels uit de oven. Hier heb je geen wafelijzer voor nodig zegt Elise. Wel even langs de Blokker of kookwinkel gaan voor een silicone wafelmat. Die heb ik zelf ook niet en na een minuut googlen zie ik wat ze bedoeld (ongelooflijk wat een keuze). Hier giet je het wafelbeslag in en bakt de speltwafels in de oven op 220 graden. Lijkt me reuze handig om wafels mee te maken. Ben benieuwd of ze ook zo lekker krokant worden als met een wafelijzer. Meng voor het beslag 2 eieren, 125 g speltbloem, 125 ml melk, 4 el honing, 1 banaan met een snuf zout in een kom en klop met de mixer tot een luchtig mengsel. Beboter de vorm, bak de wafels in 15 minuten goudbruin en gaar. Serveer met banaan en eventueel wat honing.

Conclusie: waarom geeft dit boek me het gevoel dat je er iets uit wilt koken. Dat komt omdat de recepten slechts vijf ingrediënten of minder hebben. En de meeste dingen heb je misschien gewoon wel in huis. Dat zelfs ik op de avond van deze recensie schrijven denk; zal ik nog dit of dat gaan maken. Gewoon omdat het kan.

 

Chickslovefood – Het meal planning – kookboek

Auteurs: Elise Gruppen en Nina de Bruijn

Uitgeverij: NwA’DAM

ISBN 978 90 468 2131 2

 


Author: Yolanda van der Jagt - Culinair specialist

Yolanda van der Jagt, culinair specialist – voor verrassend lekkere recepten – Jaren lang roer ik dagelijks in professioneel in potten en pannen. Vanuit mijn unieke smaakbeleving creëer ik gezonde gerechten met een verrassende smaak. Met mijn culinaire kennis, -trends en -inzicht, inspireer ik je.
Laat me weten als ik je kan helpen. Wil je meer weten wie ik ben en wat ik doe, kijk dan ook op mijn website www.yolandavanderjagt.nl