Veggielovers to be!

  Posted on   by   Geen reacties

veggie lover

Ben jij al flexitariër? Zou je het willen worden? Een veggielover to be. Het is minder ingewikkeld dan je denkt. Het is een mindset!

Wanneer je besluit om minder vis en vlees te eten dan ga je vanzelf meer groente en andere plantaardige producten eten. Je kunt er in het begin voor kiezen om het aan een kapstok te hangen. Bijvoorbeeld op maandag is mijn vis- of vleesloze dag of misschien makkelijker om dit op de vrijdag te doen. Want als bij jullie thuis ‘vrijdag pizzadag’ is dan kun je deze heel makkelijk en lekker vegetarisch kiezen. Tijdens de lunch op het werk in de bedrijfskantine kun je anders kiezen. Als er voor je gekookt wordt is het makkelijker schakelen naar de vegetarische optie. De bedrijfskantines in Nederland doen er alles aan om vernieuwende en duurzame concepten aan te bieden. De eisen van de consumenten worden steeds groter. Daardoor zie je steeds vaker echt heerlijke vegetarische of veganistische opties op het menu staan. Om een steeds groter groeiende doelgroep te bedienen is het voor hun belangrijk geworden om in basis producten zoals sauzen en bouillon voor plantaardige optie te kiezen. Tijdens de lunch is het ook heerlijk om even met niemand rekening te hoeven houden en kun lekker zelf plantaardig of voor extra groente kiezen.

Als de rest van het gezin er nog aan moet wennen om minder vis en vlees te eten is dit voor jou het begin.

Zelf vind ik het ontbijtmoment heel handig om plantaardig te eten. Een kom muesli met noten, dadels, kokosflakes, bosbessen en amandelmelk is mijn ‘begin de dag met een vinkje’.

Thuis begint het met boodschappen doen. Wat je niet in huis haalt hoef je ook niet te koken. Of andersom wat je plantaardig inkoopt staat op het menu. Op deze manier is het makkelijker om dierlijke eiwitten voor groene eiwitten te vervangen. Wil je rustig starten in het gezin verlaag dan de hoeveelheid vlees in recepten.
Het wordt niet zo snel opgemerkt als er 200 gram minder vlees in de Bolognese-saus of chili con carne zit. Of als de kippensoep minder kip bevat, maar juist goed gevuld is met meer groente en lekkere shiitakes.

En? Denk je dat het gaat lukken om flexitariër te worden en zo je ‘duurzame steentje’ bij te dragen? Zie je als je het zo bekijkt is minder ingewikkeld dan je denkt. Het is een mindset!

Het goede nieuws is dat het voor mij een mindset is om daar oplossingen voor te bedenken zodat het gemak gewoon jullie keuken binnen rolt en voor je het weet op tafel staat.


Author: Yolanda van der Jagt - Culinair specialist

Yolanda van der Jagt, culinair specialist – voor verrassend lekkere recepten. Met mijn culinaire kennis en creativiteit ontwikkel ik al jaren recepten. Deze recepten vindt je o.a. terug in (mijn) kookboeken, supermarkt magazine Hallo Jumbo en diverse producten. Vanuit mijn unieke smaakbeleving creëer ik gezonde gerechten met een verrassende smaak. Met de laatste trends en inzichten inspireer ik je graag. Benieuwd geworden? Kijk ook op mijn website www.yolandavanderjagt.nl

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *