Een abonnement op je favoriete restaurant. Dat kennen we hier nog niet. Ongemerkt hebben we bijna allemaal wel al behoorlijk wat lidmaatschappen verzameld zoals Netflix, Google Foto’s, Uitgekookt, een krant, een tijdschrift en/of Hello Fresh…
Vandaag gaat het over Amerikaanse lidmaatschappen gerelateerd aan eten: de food-subscriptions. In Amerika zijn restaurants, zeker na de pandemie, begonnen met het aanbieden van lidmaatschappen om gasten terug te krijgen in hun restaurant. En gelukkig vinden sommige gasten het fijn om ‘erbij’ te horen. Een win-win situatie.
Een abonnement bij een van de ketens
Voor ca. 15 dollar per maand ben je bij Panera lid van de Unlimited Sip Club. Elke 2 uur kun je genieten van koffie, thee en bepaalde frisdranken uit de automaat.
Bij PF Chang begin je met 1000 punten als je een lidmaatschap neemt op PF Chang’s Gold Reward programma. Dit is meer een soort puntensysteem waar je korting mee kunt verdienen. En in je verjaardagsmaand, natuurlijk na invulling van al je gegevens, ontvang je een beloning in de vorm van een gratis dessert of aperitief naar keuze.
Het Sip-Snack-Save lidmaatschap (ca. 40 dollar per maand) van de Engelse keten Pret a Manger doet het weer iets anders. Je kunt vijf, door een Barista gemaakte drankjes, per dag halen en krijgt korting op bepaalde vers bereide gerechten.
Michelin-sterren-lidmaatschappen
Niet alleen de ketens geven lidmaatschappen uit, ook sommige Michelin-sterren restaurants. Zo heeft Gravitas in Washington de Supper Club. Voor 130 of 240 dollar per maand krijg je een driegangen afhaalmaaltijd voor twee of vier personen. Elke maand een gerecht uit een regionale keuken met gedetailleerde beschrijving. Chef Matt Baker laat je begin van de maand weten op welke dag je die maand de maaltijd krijgt. Een extra wine pairing kun je er ook nog bij bestellen.
Het lidmaatschap bij Osito in San Francisco is ca. 500 dollar per kwartaal. Je kunt dan dineren ter waarde van 525 dollar, hebt o.a. voorrang bij reserveringen, korting op privé bijeenkomsten en telefonisch advies over wine pairing bij je diner thuis.
Wijnbar El Lopo in San Francisco heeft niet ontzettend veel leden in de Take-Care-Of-Me-Club. Daar betaal je 89 of 175 dollar per maand aan diner tegoeden voor 100 en 200 dollar. De bediening kent de favoriete gerechten van de leden als ze binnenkomen. Wat ik erg leuk vind: een keer per bezoek kun je een gratis drankje naar iemand aan een andere tafel laten brengen.
Het bedrijf The Third Place is inmiddels gespecialiseerd in het adviseren over vormen van een lidmaatschap. Wie weet komen er in Nederland ook restaurants die een abonnement een mooie aanvulling vinden. Het lijkt UitdeKeukenvan8 een mooie uitdaging om eens met chefs rond de tafel te zitten en creatieve ideeën te spuien over food-subscriptions.
Nelleke van Lindonk