Zware tijden zijn het door het coronavirus; ook voor de horeca. Sinds zondag 15 maart zijn alle restaurants en cafés in ons land gesloten. Even voor zessen klonk ‘de laatste ronde’ en daarna was het over en uit. Voorlopig tot en met 6 april. Nu ze klem zitten, zijn er ook ondernemers die creatief worden door de crisis. Van sterrenrestaurants die aan huis gaan bezorgen tot koffiebars met geïmproviseerde loketten voor cappuccino ‘to go’. Het zijn druppels op een gloeiende plaat, maar het is de enige manier om nog een beetje omzet te genereren.
Veel restaurants bieden op hun site cadeau- of dinerbonnen aan, bijvoorbeeld het oer-Rotterdamse restaurant Old Dutch. Om de crisis te overleven, kunnen gasten officieel Kroonlid worden (corona betekent ‘de kroon’). Wie voor 125 euro een cheque bestelt, krijgt – zodra de overheidsmaatregelen zijn opgeheven – een vier gangenmenu met wijnarrangement voor twee personen.
Ook andere sectoren in de horeca krijgen financiële klappen. Filmcateraar Spek & Bonen heeft daar het volgende op bedacht: de ingrediënten die eigenaar Esther Akkerhuis voor een klus had ingekocht, gebruikt ze voor maaltijden die aan huis worden bezorgd. Mensen vragen dit al langer, maar ik had er nooit de ruimte voor; nu is de tijd dit uit te proberen’, zegt Esther op Instagram. ‘Ik doe dit niet alleen voor mezelf, maar juist ook voor mensen die misschien zonder eten zitten: ik heb genoeg voorraad’.
Over voorraad gesproken: toeleveranciers hebben van het ene op het andere moment te maken met een totale uitval van de vraag. Daarom is Etenover.nl gestart, een tijdelijke digitale markplaats waarop foodproducenten worden gekoppeld aan consumenten. Het noodplatform is er vooral voor verse producten, zoals de vis van Jan van As.
Ook Samuel Levie van worstmakers Brandt & Levie steunt lokale producenten. Speciaal voor hen is Support Your Locals gelanceerd. Met Bakkerij Mama, melkboer Moma, Instock en Lindenhoff is voor Amsterdammers een box samengesteld met basisproducten.
Bij het Rotterdamse Jack Bean – nét open op een nieuwe plek bij Centraal Station – kun je Local Goodness-boxen bestellen met daarin zuurdesembrood van Das Brot, een groentepakket van Landzicht en onder andere de Mexicaanse Chili van dit ‘100% plantbased’ restaurant.
Hopelijk gaan door dergelijke initiatieven de ogen open van ‘de consument’ en kiest hij of zij ook na de coronacrisis voor korte lijnen. Stoppen we massaal met het kopen van sperziebonen uit Egypte of Kenia en kiezen we voor lokale producten, dan volgen de grote spelers vanzelf. Als er één moment is om onze voedselketen structureel anders in te richten dan is het NU.
Tekst gastauteur: ellenscholtens.nl
Culinair journalist en tekstschrijver Ellen Scholtens – Ellen Scholtens eet, drinkt en reist. Ellen schrijft over eten, drinken en reizen voor verschillende media en maakt teksten voor (good) foodbedrijven. Grondlegger KunsthalKOOKT, het eerste festival in Nederland voor ‘eerlijk eten’ en kleinschalig werkende producenten (2004-2015), programmeur World Food Festival in Rotterdam (2013), adviseur Markthal Rotterdam (2015/2016) en de gemeente Rotterdam.
Wat een mooie,inspirerende column van Ellen. Zet mij ook weer aan het creatieve denkproces.