Blog

Goede koffie is als de beste wijn

Goede koffie is als de beste wijn. Het begint bij de bron, bij de koffieplantage, de juiste selectie van vruchten en vooral de verwerking. Wat zijn de voorwaarden voor goede koffie? Waar anders kun je dat leren dan in het land van de koffie; Colombia. Colombia is de werelds grootste producent van Arabica koffie. Koffieteelt

Blog

Goede koffie is als de beste wijn

Goede koffie is als de beste wijn. Het begint bij de bron, bij de koffieplantage, de juiste selectie van vruchten en vooral de verwerking. Wat zijn de voorwaarden voor goede koffie? Waar anders kun je dat leren dan in het land van de koffie; Colombia. Colombia is de werelds grootste producent van Arabica koffie. Koffieteelt

Goede koffie is als de beste wijn

Goede koffie is als de beste wijn. Het begint bij de bron, bij de koffieplantage, de juiste selectie van vruchten en vooral de verwerking.

Wat zijn de voorwaarden voor goede koffie? Waar anders kun je dat leren dan in het land van de koffie; Colombia. Colombia is de werelds grootste producent van Arabica koffie.

Koffieteelt begint bij de koffievruchten aan middelgrote struiken. De vruchten dienen op het juiste moment geplukt te worden. Er zijn twee oogsten per jaar.
Het plukken op de hellingen is nog steeds handwerk.

Meer en meer koffieboeren in Colombia ontdekken dat het interessanter wordt een onderscheidend, hoogwaardig product naar de markt te brengen – en zo een betere prijs te krijgen – dan het leveren van een zgn commodity tegen een lage prijs.

Koffie maken is als wijn maken

Colombiaanse koffieboeren gaan meer lijken op goede wijnmakers. Als connaisseurs trachten ze een kwalitatief hoogwaardig product te maken voor een voor hen geschikt marktsegment.
Het begint met het juiste Arabica-ras want alleen daar zijn er al honderden van. 70 procent van de wereldwijde koffieproductie is afkomstig van Arabica-bonen, 28 procent is Robusta.

De struiken of planten (een plant is een boom als hij hout produceert) worden maximaal 15 jaar gebruikt omdat de kwaliteit van de vrucht daarna afneemt.
Na het plukken worden de juiste koffievruchten geselecteerd en daarna verwerkt. De eerste fase is het drogen. Daarna is de keuze uit verschillende verwerkingsmethoden, die vragen om vakmanschap, tijd en aandacht. Gepeld of als hele vrucht, en een keuze van fermentatie. Ook dat kan op verschillende manieren, waarbij de ene bewerkelijker en dus kostbare is dan het andere. Het rijpen gaat in vaten die regelmatig gekeerd moeten worden.

Medium roast

Het branden van de koffiebonen is de volgende fase. Heb je de juiste bonen gereed, dan is er het brandingsproces. Hier kan de koffieconnaisseur weer zijn eigen kwaliteit bepalen en het onderscheid maken met het goedkope product dat helaas vaak bij de Europese retail belandt. Dan maakt de kwaliteit van de bonen niet uit, maar als dark roast heb je verbrande bonen en dat is voor veel consumenten koffie. De koffiekenner gaat voor een licht of medium geroosterde boon. Goede filterkoffie heeft dan ook een lichtere kleur dan we gewend zijn. En zoals de koffieconnaisseur in Colombia zei: “heb je goede koffie gedronken dan ruikt je lege kop zoetig, een lege kop slechte koffie ruikt naar as.”

Auteur

Tilly Sintnicolaas

Food communicatie professional
Over de auteur

Tilly Sintnicolaas, initiator van Uit de Keuken van 8, gespecialiseerd in communicatie over food met haar eigen marketing-communicatiebureau waar naast vis, schaal- en schelpdieren ook Iers rundvlees, Zeeuwse kroepoek, duurzaamheidskenmerken en keukenapparatuur voorbij komen. ‘Consumenten inspireren en informeren over food is wel het leukste van mijn vak!’
www.bureausintnicolaas.nl

Lees meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *