Toen ik 35 jaar geleden in Den Haag kwam te wonen, op de grens met Scheveningen, was Vlaggetjesdag nog Vlaggetjesdag. Op de kade staan uitkijken welke vissersboot als eerste de thuishaven zou binnenvaren met de nieuwe oogst aan haringen. Met daarna een bonte reeks van feestelijkheden.
Die feestelijkheden bestaan nog steeds, als een blaaskapel die toetert op de tribune van een ijsbaan met veel publiek maar zonder rijders. De laatste keer dat Scheveningse boten Hollandse nieuwe aan wal brachten, is al zeven jaar geleden. Heel Holland hapt nog steeds een Hollandse nieuwe, maar je kunt beter zeggen: een Europese nieuwe. De grote scholen van haringen tref je niet meer aan in de Noordzee; die is te warm geworden. Ze worden nu noordelijker gevangen door Deense en Noorse vissers.
Maar al is ie ingekocht, het blijft Hollandse haring, zo verzekert het blad De Scheveninger. Vakmensen uit de vishandel zeggen hetzelfde in een artikel in De Volkskrant. Doet er niet toe wie de haring vangt, het gaat om het schoonmaken, het prepareren, het inblazen van dat Hollandse gevoel in die verse, malse vis. Umut Tagi, van Turkse afkomst en ongeëvenaard haringsnijder en nu eigenaar van visbedrijf Atlantic in Scheveningen, bezweert De Volkskrant: “Hollandse nieuwe is een gevoel. Het is van óns. Proef hoe belangrijk dit is voor ons, de Hollanders”.
Dat snijden van de haring (en het koelen) is inderdaad van groot belang voor de kwaliteit van de vis. De haringtest van AD is ter ziele, maar de boodschap galmt nog na: behandel de haring met liefde. De Scheveninger interviewde haringsnijders in de buurt. Ze maakten 50 tot 150 haringen per uur schoon. Je hebt ongetwijfeld snelle mannen en vrouwen bij wie snelheid van schoonmaken niet ten koste gaat van de kwaliteit van de vis, maar ik koop mijn Hollandse nieuwe aan de kraam van Robbie op de Frederik Hendriklaan in Den Haag. Hij kreeg ooit een podiumplek van het AD. Hij doet algauw bijna een minuut over het prepareren van de haring, terwijl de rij wachtenden aanzwelt. Kwaliteit voor alles.
Het eerste vaatje werd deze week geveild voor 95.000 euro. De opbrengst gaat naar de stichting: Mag Ik Dan Bij Jou.