Blog

SMAAK!!!

Begin augustus las ik een interessante column over hummus van Martine Kamsma in NRC. En na het lezen, kwam meteen mijn oude stokpaardje weer boven: als we geen ‘smaak’ meer hebben, kun je de mens makkelijk bedotten. Als we niet weten hoe de authentieke smaak van een tomaat is, kun je als industrie je gang

Blog

SMAAK!!!

Begin augustus las ik een interessante column over hummus van Martine Kamsma in NRC. En na het lezen, kwam meteen mijn oude stokpaardje weer boven: als we geen ‘smaak’ meer hebben, kun je de mens makkelijk bedotten. Als we niet weten hoe de authentieke smaak van een tomaat is, kun je als industrie je gang

SMAAK!!!

Begin augustus las ik een interessante column over hummus van Martine Kamsma in NRC. En na het lezen, kwam meteen mijn oude stokpaardje weer boven: als we geen ‘smaak’ meer hebben, kun je de mens makkelijk bedotten.

Als we niet weten hoe de authentieke smaak van een tomaat is, kun je als industrie je gang gaan en smakeloze waterige tomaten kweken. Niemand die het proeft. En zo zijn er inmiddels al heel wat producten. In haar column schrijft Martine uit welke twee basis ingrediënten een goede hummus (choemoes) bestaat: kikkererwten en tahin in een verhouding van ca. 50/50 . Geen olie erdoor (maar voor het serveren erover gedruppeld), geen water erdoor (maar kookvocht van de kikkererwten) en zeker geen suiker of komijn erdoor. Maar ja, je moet wel even plannen. Hummus maak je met gedroogde kikkererwten en die moeten een nacht weken voordat je ze kunt koken. Maar als de kikkererwten gekookt zijn is het maken van hummus net zo makkelijk en heel veel lekkerder dan met kikkererwten uit een blikje. Die kun je perfect gebruiken als decoratie op de hummus.

Na het keuren van 26 soorten hummus komt Martine tot schrikbarende conclusies. En dat allemaal omdat we achter de massa aanlopen. Hummus is ’in’ en dan kun je kennelijk als fabrikant je gang gaan. Een makkelijke smaak wordt dan vanzelf gecreëerd, want als je geen kennis hebt van een product, ga je af op de ‘leuke’ verpakking of de specifieke naam. Wat je kent wordt je standaard en dat is niet alleen jammer, maar ook vaak ongezonder. Waarom zou je 3 euro voor hummus betalen als je geen verschil proeft met die van 1 euro even verderop?

Bij Uitdekeukenvan8 zijn we ons zeer bewust van het feit hoe belangrijk ‘smaak’ en ‘kennis’ van een product of ingrediënt is. We blijven waken voor smaakvervlakking. En daarbij is de jeugd van groot belang. Laat je kinderen de verschillen proeven en doe dat zo vroeg mogelijk. Leer ze wat bepaalde ingrediënten, zoals zout of suiker, voor invloed hebben op het resultaat. Hoe leuk is het niet om een keer een speciale smaakproef voor je familie te maken, uiteraard zeer simpel en met nadruk op de smaak. Drie soorten hummus, drie soorten pindakaas, drie soorten tomaat en drie soorten yoghurt. Ik hoor heel graag de opmerkingen die je kinderen bij zo’n proeverijtje maken.

Auteur

Nelleke van Lindonk

Over de auteur

Nelleke van Lindonk, Haar belangrijkste culinaire woorden zijn: nieuwsgierig, ontdekken, proberen en genieten. In alles wat zij op culinair gebied doet zijn deze woorden van toepassing.
Ook verandering van keuken hoort bij haar. De jarenlange interesse voor en het reizen door Amerika leidde tot het kook/reisboek De Verenigde Smaken van Amerika. Het kookboek Lekker Lang Jong, over hoe belangrijk gezond eten is, schreef zij samen met Clara ten Houte de Lange. En door een bezoek aan Japan, is zij op dit moment gefascineerd door de Japanse keuken. Daarnaast creëert en organiseert zij bijzondere culinaire workshops, evenementen en reizen. Tijdens haar lange carrière in de uitgeverswereld ontwikkelde zij het Blue Band kookboek en produceerde de Chinese Chef kookboeken voor Albert Heijn.

Nelleke van Lindonk – culinaire concepten en kookboek auteur www.vanlindonk.nl

Lees meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *