Blog

Relax met 80-20-regel

Ooit gehoord van de 80-20 regel? Dit aloude principe lijkt wel een nieuwe trend. Ik kom het opeens overal tegen. In tijdschriften, op internet en pas ook weer in Berlijn – een prima stad om ideeën op te doen!  – waar ik er op een grote ‘groenten & fruit’beurs regelmatig over hoorde praten. Overigens steeds

Blog

Relax met 80-20-regel

Ooit gehoord van de 80-20 regel? Dit aloude principe lijkt wel een nieuwe trend. Ik kom het opeens overal tegen. In tijdschriften, op internet en pas ook weer in Berlijn – een prima stad om ideeën op te doen!  – waar ik er op een grote ‘groenten & fruit’beurs regelmatig over hoorde praten. Overigens steeds

Relax met 80-20-regel

Ooit gehoord van de 80-20 regel? Dit aloude principe lijkt wel een nieuwe trend. Ik kom het opeens overal tegen. In tijdschriften, op internet en pas ook weer in Berlijn – een prima stad om ideeën op te doen!  – waar ik er op een grote ‘groenten & fruit’beurs regelmatig over hoorde praten. Overigens steeds in een andere context.

Je kent deze regel vast: in 20% van de tijd behaal je 80% van het beoogde doel, terwijl als je de overige 20% van dat doel ook wilt bereiken, je dat waarschijnlijk nog eens 80% van de tijd zal kosten. Dit Paretoprincipe werd in 1906 opgesteld door Vilfredo Pareto, die vaststelde dat dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de bevolking. Daarna ontdekte Joseph Juran dat dit principe op veel meer aspecten toepasbaar is. Niet als wetmatigheid, maar als handige vuistregel.

Ook culinair duikt de 80-20 regel steeds vaker op. Veel Chefs gaan er bijvoorbeeld prat op dat ze in de gerechten 80% groenten verwerken en 20% vlees. Maar let op, dit zegt niets over de totale hoeveelheid groenten die in de gerechten verwerkt is. Ook in deze restaurants krijg je tijdens de hele maaltijd vaak niet meer dan zo’n 100 gram groenten geserveerd. Dat is natuurlijk veel en veel te weinig. En zeker een punt voor Chefs om meer aandacht aan te besteden.

Ook thuis kan die 80-20 regel een handige leidraad zijn. Bijvoorbeeld om wat gezonder te gaan eten. Thuis kun je veel makkelijker dan in een restaurant de maaltijd verdelen in 80% groenten en 20% vlees. Bij 200 gram groenten per persoon hoort dan 50 gram vlees. Precies goed, als je ook tussendoor nog eens zo’n 100 gram groente snoept. Zo haal je de 250-300 gram groenten per dag op je sloffen.

En ook voor snoepen is de 80-20 regel een handige tool. Houd je het op 80% gezond snoepen  dan kun je die ander 20% wat minder gezond snoepen. Of zelfs zo af en toe eens lekker uit de ban te springen. Hiermee geef je jezelf wat armslag en wordt gezond eten leuker.

Aals je wilt afvallen houd je dit met deze 80-20 regel vast langer vol. Het is een uitstekende manier om je doel te bereiken, zonder dat de lijn al te strak gespannen staat en je voornemen gedoemd is te mislukken.

Je kunt deze vuistregel ook inzetten bij het voornemen om duurzamer te koken. Wil je eigenlijk geen vlees meer eten, maar lukt dat niet? Kies er dan voor om 80% van de maaltijden geen vlees of vis te eten, dan kun je die andere 20% wel – met liefde geproduceerd – vlees of duurzaam gevangen vis eten. Zo kun je ook kiezen voor 80% biologische producten en 20% wat minder duurzaam. Of 80% van dichtbij en 20% van wat verder weg. Deze 80-20 regel is op tal van manieren toepasbaar.

Kortom, met de 80-20 regel wordt gezond en duurzaam koken en eten makkelijker hanteerbaar en een stuk relaxter!

Auteur

Clara ten Houte de Lange

Over de auteur

Clara ten Houte de Lange – een gezonde lekkerbek

Als ik iéts ben, is het wel een gezonde lekkerbek. Lekker koken is de tool om mijn passie kracht bij te zetten: gezond eten lekker maken. Vanuit Assisti Culinair & Communicatie adviseer ik bedrijven in de foodsector en maak ik recepten, culinaire artikelen en columns voor diverse media en kookboeken. Recepten zijn hét middel om ideeën die je met overtuiging hebt bedacht, te delen en anderen ervan te laten genieten.

Lees meer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.