Het idee werd in 2013 door Greenpeace als ‘droomproject’ ingediend bij de Nationale Postcode Loterij. Met de 7,5 miljoen die Questionmark kreeg werd een app ontwikkeld. Hiermee wil Questionmark de consument bewust maken hoe een product gemaakt wordt. Deze gratis app geeft door het scannen van het product informatie over wat het productieproces doet het milieu, volksgezondheid, mensenrechten en dierenwelzijn.
Er wordt o.a. gekeken naar wat de impact is van de productieketen op klimaatverandering, biodiversiteit en water. Maar ook hoeveel risico een product heeft op o.a. schadelijke stoffen, antibiotica, resistente bacteriën en voedselvergiftiging. En wat de risico’s zijn op o.a. discriminatie, kinderarbeid en/of leefbaar loon en hoe de omstandigheden zijn voor dieren in de verschillende dierhouderijsystemen.
Zo krijgen bijvoorbeeld de biologische halfvolle melk van Demeter een 8, die van Arla en AH een 7 en scoort de gewone halfvolle melk van AH een 6.
Inmiddels zitten er nu ruim 40.000 producten uit 15 supermarktketens in. Waaronder vlees en vleesvervangers, diverse zuivelproducten en toetjes. Maar ook dranken met en zonder alcohol, groenten, fruit en aardappels, broodbeleg, chocolade, vis en schaal & schelpdieren en ijs worden onder de loep genomen.
Onderzoeken naar andere productgroepen zijn nog in volle gang. Mis je producten dan kun je in de app foto’s nemen en die direct versturen. Maar ze staan bij Questionmark ook open voor ideeën, vragen of kritiek van consumenten én producenten. Download de app van Questionmark en weet wat je eet! Of zoek via de website www.thequestionmark.org!