Blog

Eten in hogere sferen

Oud-piloot annex amateurkok Al Bridger schreef het boek Flavour of flight – the food and drink of British Airways. Het vertelt de geschiedenis van eten en drinken aan boord van vliegtuigen van British Airways en voorgangers. Het boek staat vol recepten van de gerechten die door de jaren heen werden geserveerd, allemaal nagekookt door Bridger.

Blog

Eten in hogere sferen

Oud-piloot annex amateurkok Al Bridger schreef het boek Flavour of flight – the food and drink of British Airways. Het vertelt de geschiedenis van eten en drinken aan boord van vliegtuigen van British Airways en voorgangers. Het boek staat vol recepten van de gerechten die door de jaren heen werden geserveerd, allemaal nagekookt door Bridger.

Eten in hogere sferen

Oud-piloot annex amateurkok Al Bridger schreef het boek Flavour of flight – the food and drink of British Airways (uitgeverij Amberley Publishing, 2024). Het vertelt de geschiedenis van eten en drinken aan boord van vliegtuigen van British Airways en voorgangers. Het boek staat vol recepten van de gerechten die door de jaren heen werden geserveerd, allemaal nagekookt door Bridger.

Al in de jaren twintig van de vorige eeuw boden vliegmaatschappijen tijdens het vliegen eten en drinken aan. Er was nog geen apparatuur om voedsel te verwarmen, dus bleef het bij biscuit en koude sandwiches. Warme koffie, thee of chocola kreeg je in een thermosfles.

Met elke vernieuwingsslag in de vliegtuigbusiness veranderde ook de eetcultuur aan boord. Een voorganger van British Airways presenteerde in 1933 al een viergangen-Kerstmenu. Kalkoen, Christmas pudding, kaas, en biscuits met koffie. Altijd voorradig was sterke drank van Britse voorkeur: sherry, port, vermouth, whisky en rum.

In de jaren veertig verschenen er vriesmaaltijden op het toneel. De vliegtuigen hadden inmiddels keukentjes waar bevroren eten kon worden opgewarmd. Op een menu uit 1946 stonden schapenbouillon, geroosterd varkensvlees met appelsaus en tot slot chocoladetaart. In de tien volgende jaren nam de luxe toe: tong, garnalen en een keur aan groenten. Klapstuk was geroosterd vlees. Het gebraad werd op een trolley door het gangpad getrokken en bij elke rij sneed een steward of stewardess, in witte jas gestoken, er dunne plakken van. Vanaf het eind als de passagier doorbakken vlees wilde en vanuit het midden als de keus viel op rosé. De bemanning was getraind in het aansnijden en bedienen; ieder had zijn of haar eigen set van vork, mes en messenslijper.

Met de komst van de Concorde in de jaren zeventig steeg het culinaire peil naar nog grotere hoogte. Zalm, kaviaar, biefstuk gemarineerd in rode wijn, kip Kyev, ijstaart: de bemiddelde passagier kwam niets tekort.

Het kon niet uitblijven. British Airways trok in de jaren negentig driesterrenkoks Albert en Michel Roux aan om menu’s voor de reizigers te ontwerpen. Cassoulet van langoustine. Citroentaart. Overigens huurden ook andere maatschappijen, zoals KLM, chefkoks in.

Het is een heerlijk boek om te lezen. En om van weg te dromen als je, net als ik, je moet behelpen met het verschralende aanbod in de economy-klasse.

Auteur

Annelene van Eijndhoven

Over de auteur

Annelène van Eijndhoven, kok en schrijver van kookboeken.
Mijn hele leven stond en staat in het teken van koken en eten. Beroepsmatig als diëtist, docent, kok, ontwikkelaar van recepten en (mede)schrijver van kookboeken en de receptenrubriek van de NRC.
Als hobby: lid van kookgroepen, cateraar in persoonlijke kring, kookraadsvrouw voor kinderen of voor oudere buurtgenoten die koken willen leren. En ik ben natuurlijk een genieter, steeds in voor nieuwe culinaire ervaringen.

Lees meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *