Zwart is de nieuwe trend in culiland

  Posted on   by   Geen reacties

Zwart is de nieuwe....

Afgelopen weekend bezocht ik de Anuga in Keulen, de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld op het gebied van levensmiddelen en aanverwante artikelen. Deze beurs wordt elke 2 jaar georganiseerd. Het is een beurs voor producenten, importeurs en groothandelaars. Dit jaar waren er zo’n 6.800 verschillende stands. Genoeg te zien, te proeven en te ruiken dus!

Het zijn eigenlijk 10 beurzen die gelijktijdig georganiseerd worden. Ik struinde over de Fine Food, Bread & Bakery, Dairy en de Organic beurs. En wat mij opviel was de kleur zwart die veelvuldig terugkwam in de verschillende producten. Niet alleen als verpakking maar ook in de producten zelf!

Nu wordt zwart al best veel gebruikt in verpakkingen voor verschillende voedingsmiddelen, kijk maar eens in het chocolade en koffieschap. Maar tijdens het wandelen over de beursvloer zag ik het echt overal. Wikkels om vleesproducten en eierdozen. Bekers met soepen en curries, metalen blikken voor olie, blikjes vis waarbij zwart/grijs de boventoon voert. En kazen met een gitzwarte korst!

Wat ik mij dan afvraag of consumenten dit gaan kopen. Zo’n zwarte verpakking kan best een sjieke uitstraling geven aan een bepaald product maar voegt het iets toe? Ziet een kaas met een zwarte korst er nu echt lekkerder uit? Of, waar het toch in feite om gaat, kiest de consument zo’n kaas eerder dan één met een ‘gewone’ gele korst.

Ik moet eerlijk toegeven dat je oog er wel naartoe getrokken wordt en dat je ook wilt proeven. Want hoe gek het ook klinkt je verwacht iets heel speciaals. Helaas was dat in veel gevallen niet het geval. Een gerijpte Goudse met zwarte korst smaakt niet perse lekkerder of anders dan een kaas met een gele korst.

Maar niet alleen de verpakkingen zijn zwart ook zag ik veel zwarte voedingsmiddelen. Wat te denken van zwarte nuggets, zwart ijs en een gitzwarte kaas met een citroengele korst. Deze Black lemon kaas had volgens de fabrikant een frisse lemon taste, was verrijkt met vitamine D, met houtskool geblend en afkomstig uit Nederland. En de smaak… geef mij maar een lekkere boeren Goudse.

Hetgeen dat mij het meeste is bij gebleven zijn 2 kazen met toegevoegde smaakjes. Ook van Nederlandse makelij. Er stonden verschillende bizar gekleurde kazen uitgestald. Niet alleen de buitenkant maar ook de binnenzijde van de kazen was gekleurd. Een bruingeel gemarmerde kaas lag op een schoteltje en ik stopte een blokje, min of meer zonder er bij na te denken, in mijn mond. Op dat moment rook ik chocola en ik proefde kaas en chocolade. ’t Is dat er geen vuilnisbak in de buurt stond…. Want dit was echt niet lekker. Ik heb nog voorzichtig de donkerpaarse lavendelkaas van dezelfde producent geprobeerd maar ook dat was niet mijn ding. Van de gifgroene (wasabi), de rood, wit, groene (pomodori) en de kruidenkaas (daslook) ben ik maar afgebleven.

En zwart? ‘t Is nog te vroeg om van een trend te spreken maar naar mijn idee is het is wel op weg om een trend te worden. Er moet alleen nog wel wat aan de producten gesleuteld worden. Dan kunnen we zeggen zwart is de nieuwe trend in culiland!


Author: Marijke Sterk - Marijke's Media Keuken

Marijke Sterk – eigenaar van Marijke’s Media Keuken, culinaire duizendpoot, receptschrijfster, redacteur en kookboekauteur met een passie voor lekker koken, fotografie en eten uit de natuur. Kookt bij voorkeur het jaar rond uit eigen moestuin. Maar ook met het SEO-proof maken van recepten kan ik je helpen. Wil je meer weten ga dan naar mijn website www.mmk.nl en bezoek bijvoorbeeld mijn receptenpagina of broodblog!