Wees niet weekhartig: eet een week zonder vlees

  Posted on   by   Geen reacties

De televisie toonde dit weekend een documentaire over de Paardenkamp in Soest, een hemels verblijf voor bejaarde paarden. Mijn zonen wensen dit ongetwijfeld elk dier wel toe. Tien jaar was mijn oudste zoon toen hij besefte dat hij het vlees van een gedood dier zat te eten. Daar nam hij stante pede, en voorgoed, afstand van. Van de ene minuut op de andere was hij vegetariër en hij overtuigde zijn broer om mee te doen. Hij heeft nu een gezin met twee peuters, allemaal vegetarisch. Ik leg het in spierkracht af van mijn bijna vierjarige kleinzoon. Om mijn kleindochter van nog geen 2 jaar te verschonen heb ik soms de hulp nodig van mijn man. Sterk zijn ze, die vegetarische kleinkinderen. Ze komen niets tekort. Als je als vegetariër maar voldoende eet aan fruit, peulvruchten en andere groenten, zuivel en granen, dan hoef je geen enkele pil bij te slikken om je voorraad vitaminen en mineralen aan te zuiveren. Geroosterde broodblokjes bij snert: net zo voedzaam (maar wel gezonder) dan worst. Bonen, tofu, noten: je hebt geen vlees nodig.

Vandaag begint de Week zonder vlees, een initiatief van mede-blogger Isabel Boerdam. Zie www.weekzondervlees@getrevue.co voor informatie, tips en recepten. Het aantal Nederlanders dat vlees van het menu schrapt op een of meer dagen per week, groeit. Toch stijgt de vleesconsumptie. Dat is behalve voor ons persoonlijk, vanwege de foute vetten, ook schadelijk voor de wereld. Bossen worden gekapt om op de vrijkomende grond veevoer te kunnen verbouwen. Het klimaat verandert mede door de hoge uitstoot van kooldioxide in vleesproductiebedrijven.

Uit de receptenbibliotheek van onze site komen deze suggesties voor een plezierige vleesloze week:

  • Wraps met refried beans of chilibonen. Roerbak daarbij een halve rode paprika en ui, tomaat en maïs. Strooi er geraspte kaas over.
  • Curry van geblancheerde bloemkool, plus ui, halve rode paprika, paksoi, kerrie(pasta), kikkererwten (uit blik) en kokosmelk. Met Indiaas platbrood (naan) of rijst.
  • Paddenstoelenomelet met prei of courgette
  • Spinaziestamppot met feta of ei, handje cashewnoten en wat seroendeng
  • Maïspannenkoekjes met broccoli en gebakken aardappeltjes of gebakken rijst
  • Broodje falafel (gefrituurde kikkererwtenballetjes), met sla en tzatziki
  • Boekweitlasagne met zoete aardappel.
  • Socca met paddenstoelen

U komt de week wel door.

Categories: Blog

Author: Annelene van Eijndhoven

Annelène behaalde het diëtistendiploma in Nijmegen. Zij gaf in Brabant jarenlang kookcursussen en les in menu- en receptenleer aan instellingskoks. In Rosmalen kookte zij voor de buurt in een boerderij en zij richtte er een natuurvoedingswinkel op.
In de jaren tachtig trok Annelène naar Den Haag, waar ze als kok werkte bij Henk Savelberg in het sterrenrestaurant Seinpost. In 1986 won zij de Gouden Servetring in een landelijke kookwedstrijd. Sindsdien schrijft zij recepten voor tijdschriften, (Libelle, Margriet) supermarkten (o.a. Albert Heijn) en kookboekjes en cursussen voor het Nederlands Zuivelbureau. Tot haar publicaties hoort het basiskookboek KOOKOOK (samen met oa. José van Mil ). Ook schreef zij, met collega’s, 22 jaar lang recepten voor NRC Handelsblad, die voor een deel gebundeld zijn in de vijfdelige reeks NRC kookboeken. Nog steeds kookt zij graag en vaak, onder meer als chef bij Les Amis de Cuisine in Den Haag.