Wees niet weekhartig: eet een week zonder vlees

  Posted on   by   Geen reacties

De televisie toonde dit weekend een documentaire over de Paardenkamp in Soest, een hemels verblijf voor bejaarde paarden. Mijn zonen wensen dit ongetwijfeld elk dier wel toe. Tien jaar was mijn oudste zoon toen hij besefte dat hij het vlees van een gedood dier zat te eten. Daar nam hij stante pede, en voorgoed, afstand van. Van de ene minuut op de andere was hij vegetariër en hij overtuigde zijn broer om mee te doen. Hij heeft nu een gezin met twee peuters, allemaal vegetarisch. Ik leg het in spierkracht af van mijn bijna vierjarige kleinzoon. Om mijn kleindochter van nog geen 2 jaar te verschonen heb ik soms de hulp nodig van mijn man. Sterk zijn ze, die vegetarische kleinkinderen. Ze komen niets tekort. Als je als vegetariër maar voldoende eet aan fruit, peulvruchten en andere groenten, zuivel en granen, dan hoef je geen enkele pil bij te slikken om je voorraad vitaminen en mineralen aan te zuiveren. Geroosterde broodblokjes bij snert: net zo voedzaam (maar wel gezonder) dan worst. Bonen, tofu, noten: je hebt geen vlees nodig.

Vandaag begint de Week zonder vlees, een initiatief van mede-blogger Isabel Boerdam. Zie www.weekzondervlees@getrevue.co voor informatie, tips en recepten. Het aantal Nederlanders dat vlees van het menu schrapt op een of meer dagen per week, groeit. Toch stijgt de vleesconsumptie. Dat is behalve voor ons persoonlijk, vanwege de foute vetten, ook schadelijk voor de wereld. Bossen worden gekapt om op de vrijkomende grond veevoer te kunnen verbouwen. Het klimaat verandert mede door de hoge uitstoot van kooldioxide in vleesproductiebedrijven.

Uit de receptenbibliotheek van onze site komen deze suggesties voor een plezierige vleesloze week:

  • Wraps met refried beans of chilibonen. Roerbak daarbij een halve rode paprika en ui, tomaat en maïs. Strooi er geraspte kaas over.
  • Curry van geblancheerde bloemkool, plus ui, halve rode paprika, paksoi, kerrie(pasta), kikkererwten (uit blik) en kokosmelk. Met Indiaas platbrood (naan) of rijst.
  • Paddenstoelenomelet met prei of courgette
  • Spinaziestamppot met feta of ei, handje cashewnoten en wat seroendeng
  • Maïspannenkoekjes met broccoli en gebakken aardappeltjes of gebakken rijst
  • Broodje falafel (gefrituurde kikkererwtenballetjes), met sla en tzatziki
  • Boekweitlasagne met zoete aardappel.
  • Socca met paddenstoelen

U komt de week wel door.

Categories: Blog

Author: Annelene van Eijndhoven

Annelène van Eijndhoven, kok en schrijver van kookboeken.
Mijn hele leven stond en staat in het teken van koken en eten. Beroepsmatig als diëtist, docent, kok, ontwikkelaar van recepten en (mede)schrijver van kookboeken en de receptenrubriek van de NRC.
Als hobby: lid van kookgroepen, cateraar in persoonlijke kring, kookraadsvrouw voor kinderen of voor oudere buurtgenoten die koken willen leren. En ik ben natuurlijk een genieter, steeds in voor nieuwe culinaire ervaringen.

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *