Vinaigrette, sladressing

  Posted on   by   Geen reacties

Foto henk Brandsen

De basis van een goede vinaigrette is 1 el azijn op 3 el olie met een beetje mosterd, suiker, peper & zout naar smaak. De smaakmakers worden eerst toegevoegd aan de azijn en gemengd. Op het laatst wordt de olie erdoor geroerd.

De soort azijn is afhankelijk van je voorkeur en het soort gerecht en kan ook worden vervangen door citroensap of sinaasappelsap (kan ook grapefruit zijn). Sinaasappelsap kook ik meestal eerst even in, zodat de smaak geconcentreerder wordt.

Ook voor de keuze van olie geldt dat die afhangt van je persoonlijke smaak en het soort gerecht: Sterke smaken bij stoere gerechten en salades; Milde olie bij subtiele en verfijnder smakende salades en hapjes.

Aan de vinaigrette kunnen fijngesnipperde sjalotjes of uitjes ca. 1/2 el), mespunt fijngeperste knoflook en gehakte kruiden (ca. 1 el) worden toegevoegd en als je citrussap gebruikt wat geraspte schil (1/2 tl). Zelf vind ik het ook lekker om er een lepel vers gepureerde tomaat of gegaarde en gepureerde aubergine door te roeren.

Over het toevoegen van suiker is aan deze sladressing is niet iedereen het eens, maar mijn ervaring is dat dit het scherpe van de azijn verzacht. Je kunt ook honing of siroop gebruiken in plaats van suiker.

 

Vinaigrette is o.a. lekker met eenvoudige of gemengde salades, avocado, tomaat, koude of warme asperges (wit en groen), gegrilde groenten, gegaarde jonge prei, mosselen, garnalen, vis.

 

Lekkere azijnsoorten: witte wijn azijn, rijstazijn, rode wijnazijn, appel(cider)azijn, sherry-azijn,

(oude)balsamico-azijn en “smaak”azijn zoals frambozenazijn, rabarberazijn en vijgenazijn.

 

Fijne oliesoorten voor vinaigrette van mild naar krachtig: slaolie, zonnebloemolie, milde olijfolie, amandelolie, arganolie, walnotenolie, hazelnootolie, krachtige olijfolie, sesamolie.

 

 

Genoeg voor 2-3 porties salade

Bereidingstijd ca. 3 minuten

 

Vinaigrette

 

1/2-1 tl mosterd

1 el azijn

mespuntje suiker

peper & zout

(optioneel: sjalotje, groene kruiden, citrusrasp)

3 el plantaardige olie

 

Meng de mosterd goed met de azijn.

Roer de suiker en wat peper & zout en eventueel extra ingrediënten zoals sjalot en kruiden toe.

Roer de olie erdoor.


Author: José van Mil - Pepper & Salt

José van Mil- Foodstylist (foto en film), receptontwikkelaar, culinair publicist. Gespecialiseerd in Lekker eten en Eten met kanker.
Als jong meisje werkte ik al mee in het restaurant van mijn vader. Na mijn schooltijd in Nederland vertrok ik naar de Cordon Bleu Cookery School in Londen, een culinaire topopleiding.
Na terugkeer in Nederland legde ik me toe op de food styling voor culinaire fotografie, receptontwikkeling en conceptmaker. Mijn culinaire kennis en ervaring kwamen enorm van pas om gerechten voor de fotografie te bereiden. Juist in voedselfotografie en receptontwikkeling zijn details die door de doelgroep als lekker worden ervaren, datgene dat er uitgelicht moet worden om smakelijk en doeltreffend in het voetlicht te komen.

Mijn passie voor ‘eten’ en ‘lekker genieten’ kreeg een steeds duidelijker profiel. Ik werd culinair redactrice bij Libelle en daarna 14 jaar van Nouveau magazine. Ook ben ik mede-auteur van hét Nederlandse basiskookboek Kookook, heb daarnaast veel andere kookboeken op mijn naam staan en heb o.a. geschreven voor Pink Ribbon Magazine. Jarenlang was ik hoofdredacteur van Super Eetwijzer, maakte ik receptkaarten voor AH en Jumbo en werkte ik voor het maandblad Kinderen, Tip, Allerhande, Hallo Jumbo en het weekblad Margriet. Tegelijkertijd werd ik meer en meer benaderd door producenten van voedingsmiddelen en dranken: om mijn kennis over waar de consument voor gaat; advies op smaakgebied; en om mee te denken over nieuwe producten en product-toepassingen. Inmiddels zet ik mijn kennis, ervaring en creativiteit al jaren in als “Culinary Director” in mijn eigen bedrijf Pepper & Salt Food Communication Consultancy waarbij ik me vooral toeleg op foodstyling voor film en fotografie, recepten en productontwikkeling.

Nog in Engeland kreeg mijn man Paul Somberg voor de eerste keer kanker. Na een intensieve bestraling genas hij volledig. De manier waarop ik toen al voor hem kookte (hij was vooral erg misselijk dus gebruikte ik o.a. veel verse gember en venkel) heeft er toe bijgedragen dat hij tijdens de behandeling niet al te veel verzwakte. Toen hij jaren later weer kanker kreeg, Multipel Myeloom (de ziekte van Kahler), deed ik er alles aan om hem tijdens de chemotherapie, bestraling en stamceltransplantaties heen, aan het eten te houden. Dat werkte! Volgens de methode die we daarbij ontwikkelde, schreef ik een kookboek voor lotgenoten “Gezond Eten Rond Chemotherapie” en geef ik workshops en masterclasses over dit belangrijke onderwerp. Mijn site en de blog Eten-met-kanker zijn hier een logisch gevolg van.
In Engeland heeft Healthy Eating During Chemotherapy “The Guild of Food Writers Miriam Polunin Award for Work in Healthy Eating 2010” gewonnen. In Nederland heeft “Gezond Eten Rond Chemotherapie”: Kookboek van het Jaar 2009” categorie: Beste Initiatief.