Goede start 2018 door groente op het menu.

  Posted on   by   Geen reacties

In januari kun je een goede start maken door groente op het menu te zetten. Deze maand gaan we na een gezellig decembermaand weer even de puntjes op de i zetten. Even een focus op wat en hoeveel we eten Voorkom snoepen om het snoepen door groente of fruit als tussendoortje klaar te zetten. Je zult merken dat als je meer groente eet je je echt energieker gaat voelen. Eet ook groente waar de energie nog in zit. Jonge kiemscheuten, rauwe groente, zelf gesneden, zelf gewassen, zelf gekookt, beetgaar koken of op lagere temperatuur roosteren in de oven. Ook kort stomen in plaats van koken in water is een goede optie om vitamines en mineralen te behouden. Onthoud ook inkopen is opeten. Laat groenten niet te lang in de koelkast of erbuiten liggen consumeer zo snel mogelijk. Liefst uit eigen tuin of die van je buurman. Korte lijnen van land naar tafel of van winkel naar tafel voor de beste kwaliteit en smaakbehoud. Kortom lees hieronder hoe je makkelijk dagelijks lekker veel groente kunt toevoegen om een goede start te maken in 2018.

Lekker veel groente dagelijks op het menu hoe kun je dat doen

1 Heel simpel voeg bij elk maaltijd een extra groente toe aan het gerecht bijvoorbeeld een salade,  wat rauwkost ernaast, een puree met groente samen gekookt. Geschaafde venkel als smaakmaker over zalm.

2 Als je stamppot maakt vervang een deel aardappels voor groente bijvoorbeeld pastinaak, peterseliewortel, wortel, venkel, knolselderij of pompoen. Wist je dat aardappels tegenwoordig ook groenten zijn.

3 Neem de tijd om een kop verse soep te maken. Dit kunt je ook de dag ervoor doen of een pan voor een paar dagen. Ook makkelijk om in te vriezen. Ieder dag een kop groentesoep voor de lunch is heerlijk vullend en geeft genoeg energie tijdens de koude wintermaand.

4 Bak eens een paar uien gehalveerd in ringen en serveer als smaakmaker bij stamppotten, paddenstoelen, worstjes of in de jus bij vlees of gevogelte.

5 Saus gemaakt van groente bijvoorbeeld gepureerde avocado met aioli en koriander of een tomatensaus bij kip.

6 Maak een grote groene salade bewaar deze gewassen in de koelkast in een lucht dicht afgesloten trommel en haal er elke dag een beetje uit. Lekker tussen een sandwich of als lunchgerecht met wat geitenkaas erover gebrokkeld of bij het avondeten een extra kleine salade.

7 Zorg voor verschillende groente structuren voeg knapperige groenten pickles toe, zilveruitjes of piccalilly.

8 Voeg peulvruchten toe aan een salade, een puree of serveer extra bij een hoofdgerecht naast rijst of quinoa.

Geef groenten een hoofdrol op het menu en eet bij voorkeur een paar dagen per week vegetarisch of veganistisch. Door elke dag meer verse groenten te eten voel je je energieker. Al snel zal je ook merken dat je fitter, gezonder en blijer wordt, een beter begin kun je niet wensen.

 


Author: Yolanda van der Jagt - Culinair specialist

Yolanda van der Jagt, culinair specialist – voor verrassend lekkere recepten. Met mijn culinaire kennis en creativiteit ontwikkel ik al jaren recepten. Deze recepten vindt je o.a. terug in (mijn) kookboeken, supermarkt magazine Hallo Jumbo en diverse producten. Vanuit mijn unieke smaakbeleving creëer ik gezonde gerechten met een verrassende smaak. Met de laatste trends en inzichten inspireer ik je graag. Benieuwd geworden? Kijk ook op mijn website www.yolandavanderjagt.nl